Pages

Tuesday, February 8, 2011

Chocolatae Lover 3




BAB 3


Alisya berjalan menuju ke biliknya sebaik sahaja dia tiba di hospital itu. Dia meneliti kesemua dokumen pesakit-pesakitnya dengan teliti sebelum memulakan tugasan hariannya. Sama ada mereka menunjukkan prestasi yang memberangsangkan atau tidak memberangsangkan. Jam di tangannya menunjukkan jam 9:45 pagi. Dia belum sempat lagi bersarapan kerana terbangun lambat. Selepas solat subuh, dia terlelap sebentar sebelum terjaga semula. Mungkin kerana dia telah menyalurkan seluruh tenaganya untuk memberi rawatan kepada pesakitnya. Selepas memastikan mejanya berada dalam bersih dan semua fail tersusun rapi barulah, dia menapak keluar menuju ke kantin untuk mencari makanan buat alas perut.



Sepanjang perjalanan ke kantin, Alisya melihat pelbagai gelagat pesakit-pesakit dan penjaga mereka yang memenuhi ruang legar di hospital tersebut. Air muka yang terpancar pada wajah mereka tidak semestinya menunjukkan keadaan emosi mereka sebenar. Walaupun mereka ditimpa musibah, mereka tetap mempamerkan wajah yang ceria demi tidak merungsingkan ahli keluarga mereka. Mereka tidak mahu ahli keluarga mereka turut sama bersedih atas apa yang terjadi. 

Alisya melajukan langkahnya ke kantin apabila dia teringat bahawa dia perlu melihat tahap kesihatan pesakit-pesakitnya setiap pagi. Aroma nasi lemak menusuk hidungnya sebaik sahaja dia tiba di kantin. Kelihatan ramai juga doktor dan jururawat yang sedang menjamu selera. 'Mereka pun tak sempat breakfast macam aku juga ke,' desis hati kecil Alisya sebelum dia terus melangkah ke kaunter makanan untuk memilih makanan. Sedang dia memilih makanan, tiba-tiba dia dikejutkan dengan satu suara yang menegurnya dari belakang.


“Hai Alisya, baru nak breakfast ke? Lama saya tak nampak awak makan kat sini?”

“Oh, Doktor Irfan. Terkejut saya dibuatnya. Ha’ah, pagi tadi tak sempat nak breakfast, tu yang saya turun jugak makan kat sini,” jawab Alisya.

“Sebenarnya saya baru je nak sarapan, jom la makan sekali,” pelawa Doktor Irfan. Sebenarnya, Doktor Irfan sudah lama menaruh hati pada Alisya. Cuma, dia belum mempunyai keberanian untuk meluahkan isi hatinya pada Alisya.

“Eh, takpe la. Thanks, but no thanks. Sebenarnya, saya lebih suka makan sendiri. Selamat menjamu selera ye, Doktor Irfan." Alisya terus berlalu meninggalkan tempat tersebut. Sejak dia belajar di universiti lagi dia tidak selesa berbual dengan kaum Adam. Kalau boleh elak, dia akan elak. 

**********

Alisya terus berlalu dari situ dan menuju ke penjuru kantin yang berhadapan dengan taman bunga yang dipenuhi dengan bunga-bungaan yang beraneka warna dan haruman yang berbeza. Alisya menjamu selera sambil matanya menikmati keindahan ciptaan Illahi. Fikirannya melayang-layang memikirkan tentang impiannya untuk memiliki sebuah banglo besar yang dikelilingi oleh pokok-pokok bunga yang berbau harum serta beraneka warna. Di tepi rumah tersebut mestilah terdapat sebuah kolam renang khas untuk penghuni rumah tersebut. Mesti terasa tenang dan aman apabila berada di kawasan tersebut. Jauh dari segala pencemaran, sama ada pencemaran udara mahupun pencemaran bunyi. Lamunannya terputus apabila dia tiba-tiba terdengar seseorang memanggil namanya.

“Sape pulak dah ni?” getus Alisya perlahan sambil tunduk menguis nasi di pinggannya dengan sudu. Dia berasa geram kerana ada jer orang yang mengganggu konsentrasinya di pagi yang indah ini. Dia terus mendongak dan mencari tuan empunya suara itu. Kelihatan rakan sejawatannya, Doktor Syafi sedang melambai-lambai ke arahnya sambil berjalan menuju ke tempat duduk Alisya. Syafi merupakan rakan baiknya sejak di universiti lagi. Hubungan persahabatannya dengan Syafi semakin erat setelah mereka berjaya ditempatkan di hospital yang sama. Segala masalahnya yang dihadapi akan dicurahkan kepada Syafi dan begitu juga dengan sebaliknya.

Weh, Isya. Takkan pagi-pagi buta pun kau dah nak mengelamun. Kau nak dengar tak satu berita menarik tentang pesakit kau?” Syafi terus terus dihadapan Alisya

“Ha, cerita apenye Syaf. Kalau kau rasa best, kau cerita je kat aku, tapi kalau tak best, kau simpan jer la cerita tu untuk cucu-cicit kau nanti ye.” Alisya menyambung kembali suapannya yang tergendela sebentar tadi. Nasi di pinggannya dimakan habis. Rezeki tidak elok dibuang. Tidak berkat hidup nanti. 

“Ala, Isya ni, tak rock arr camtu... dengar la dulu, nanti kau komen la. Tapi, kalau kau tak nak dengar takpe la, aku ciao dulu la.. Bubyee." Syafi menarik muka empat belas kerana kawannya itu tidak mahu melayannya. Sebelum sempat Syafi meninggalkan tempat duduknya, Alisya terus menarik tangannya.

"Ala… Syaf nie, tak comel tau orang-orang tua merajuk ni. Nanti suami cari lain sape susah, Isya jugak tau. Ha, dah la. Meh duduk kat sebelah Isya nie," Alisya terus berdiri sebelum mengajaknya duduk.

Sebaik sahaja Syafi duduk, tiba-tiba bahu Syafi kelihatan terinjut-injut. Syafi masih tertunduk sambil menutupi mukanya. 'Hisy, takkan merajuk sikit pun dah menangis. Ah, sudah! Aku dah la tak reti nak pujuk orang ni'. Alisya mula panik. Serba tidak kena. 

Tiba-tiba terletus juga tawaan dari mulut Syafi yang sudah sekian lama dia tahan. Alisya terus bangun dan menampar bahu Syafi kerana mempermainkannya. Syafi masih belum berhenti mengetawakannya. Oleh kerana memikirkan banyak lagi kerja yang perlu diselesaikan berbanding melayani kerenah kawannya itu, Alisya terus berjalan balik ke biliknya. Sisa tawa Syafi masih lagi mengekori langkah Alisya.

Isya, tunggulah aku. Takkan kau pulak nak merajuk kot." Syafi masih lagi mengekorinya dari belakang sambil memanggilnya. 'Boleh tahan sentap juga kawan aku ni.' Syafi cuba mengejar Alisya yang berjalan semakin laju kehadapan.

Alisya buat tidak endah sahaja dengan panggilan Syafi. Dia terus masuk ke biliknya dan meneruskan kerjanya yang terbengkalai itu. Beberapa minit telah berlalu. 'Hmm.. Mungkin Syafi dah ke bilik dia kot.' Alisya berbisik sendiri. Memujuk dirinya sendiri kali kerana tidak mengendahkan kawannya. Dia menyambung kembali menulis kertas penyelidikannya untuk diterbitkan dalam jurnal yang berindeks Scopus dan ISI. 

Selang tidak lama kemudian, pintu biliknya terbuka tiba-tiba. Kepala Syafi terjengul di balik pintu sambil tersenyum kepadanya. Alisya tidak mengendahkan akan kehadiran rakannya itu. Dia buat tidak layan jer. Jari-jemarinya laju sahaja mengetuk setiap huruf di papan kekunci komputernya. Syafi yang sudah masak dengan perangai Alisya itu terus sahaja duduk di hadapan Alisya dengan selamba.

“Isya, kau kenalkan pesakit kelas pertama tu?" tanya Syafi memulakan perbualan.

Alisya hanya mengangguk tanpa mengeluarkan sepatah kata. Dia malas hendak melayan kerenah rakannya yang sememangnya telah terbukti suka mengusiknya. Alisya mencatat sesuatu di atas kertas sebelum sambung menaip semula sambil memandang sekilas kepada rakannya itu. Syafi masih terus bercakap dengan Alisya walaupun Alisya tidak menjawab dan hanya mengangguk dan menggeleng.

"Aku tau, kau mesti susah kan nak deal dengan orang yang macam tu kan, Isya. Lagi-lagi dia tu salah satu dari stok-stok handsome ni."

'Handsome? Part mana la yang dia handsome tu. Handsome lagi V aku yang dari group BTS tu. Comel pulak tu. Hee.' balas Alisya dalam hatinya.


Selepas membiarkan Syafi bercakap seorang diri, akhirnya Alisya menyampuk juga. Kesian pula tengok kawannya itu yang tidak berhenti-henti bercakap semata-mata untuk memujuknya.


"Kira kau ni beruntung la dapat pesakit yang handsome tu. Kaya pulak tu," sambung Syafi lagi.

“Ha’ah, beruntung la sangat.. Kesabaran aku pun ada tahapnya juga, Syaf. Kalau hari-hari melayan perangai pak cik tua tu, silap hari bulan boleh mental juga aku nanti,” jawab Alisya penuh perasaan.

“Hahaha… sikit punya handsome, kau boleh panggil dia pak cik tua.. Kau nie, kalau dia dapat tau habis la kau… Tapi kan, aku rasa kau dengan pesakit kau tu ade keserasian la. Mungkin dia jodoh kau tak?"

“Choi! Mulut kau ni pun Syaf, takde insurans ea? Sejak bila pulak kau boleh jadi match maker nie.. Please la, perangai macam pak cik tu siapa la yang suka… Minta simpang la..”

“Weh, aku cakap berdasarkan fakta la beb. Kau nak tau tak pasal apa aku kata kau serasi dengan dia? Sebenarnya korang berdua sama-sama suka makan coklat. Banyak pulak tu stok coklat dia.”

“Kau biar betul, Syaf. Pak cik tu mana boleh makan coklat lagi sebab dia tu masih lagi sakit. Aku dah warning dah pun dia sebelum ni.”

Ya Allah, betul Isya. Aku pun tak boleh nak buat apa-apa. Pagi tadi nurse yang jaga kat bilik dia tu kasi tau aku yang pesakit kau tu pesan makanan yang pelik-pelik. Dia tak nak makan sarapan yang kita sediakan. Dia rela makan coklat pepagi buta semata-mata kerana tak nak makan roti dan minum susu tu."

Ish.. degil betul la pak cik tua tu. Tapi yang menghairankan aku la, macam mana dia boleh dapatkan coklat tu sedangkan saya dah bagitau kat ibu bapa dan pelawatnya supaya tidak membawakan makanan-makanan yang manis. Aku rasa dia mesti ada komplot dalaman dengan seseorang nih."

"Bagi aku la kan, pesakit kau tu jauh lebih baik la kalau nak dibandingkan dengan Doktor Irfan tu. Lagi pun pesakit kau tu handsome tau… Wah, kalau aku tak kahwin lagi dah lama aku tackle pesakit kau tu. Huhu.. Kenapalah aku kahwin awal sangat dowh."

"Hahaha.. Macam-macam la kau ni Syaf. Jangan nak mengarut sangat. Kau tu dah kahwin. Hehe. Layan kau, sampai petang pun tak habis tau. Kau ni, aku tengok macam kekurangan pekerjaan je. Nak tolong aku siapkan kertas research aku ni tak?" tanya Alisya. Cuba mematikan perbualan mengenai lelaki psycho itu. Malas la nak fikir tentang kehidupan orang lain.

Wah..wah.. wah, cara menghalau aku dengan sopan nampaknya,” balas Syafi sambil tertawa.

“Eh, mana ade, sebenarnya aku pun ade keje lagi ni. Pukul 2:15 petang nanti aku kena pergi bilik bedah pula. Sorry ye, Syaf. Hujung minggu nanti kita keluar pergi shopping ea.”

Okay set. Hujung minggu nie, aku takde apa-apa hal kot. Nanti kau jemput la aku kat rumah aku ye. Aku chao dulu.” Syafi terus bangun dan berjalan keluar dari bilik tersebut. Alisya meneruskan kerjanya yang terbengkalai tadi. Tiba-tiba pintu biliknya terbuka lagi dari luar. Kelihatan Syafi masuk semula sambil tersenyum lebar.

“Hee.. Sebenarnya aku nak kasi kau coklat nie tadi, tapi aku terlupa. Ralit sangat layan kau sembang tadi. Aku tau kau suka sangat coklat nie kan.”

“Banyak la kau. Kau jugak yang ajak aku sembang tadi. Hahaha.. Anyway, terima kasih banyak-banyak untuk coklat ni. Macam tahu-tahu jer stok coklat aku dah habis. Ni yang aku sayang sangat dekat kau, beb!”

“Kau nie Isya.. Asal dapat coklat jer bukan main manis lagi kau senyum.. Macam budak-budak pun ade." Sebelum Syafi sempat melangkah keluar, langkahnya terhenti. "Emm.. bagus jugak macam tu,” kata Syafi seraya tersenyum lebar. Seakan-akan ada sesuatu yang sedang berlegar-legar di fikirannya.

“Hah! Syaf, apa lagi yang kau fikir tu apa ha?”

"Hahaha.. Aku ada terfikir la tadi. Kalaulah pak cik tua kau tu yang bagi kau coklat kegemaran kau, mesti kau sayang kat dia kan.. hahaha.."

"Kau jangan nak cari pasal ye, Syaf. Aku meluat la dekat pak cik tua tu. Kau pun tahu kan aku macam mana. Bak kata orang, Life is too short to be in a relationship."

"Haa.. Iye la tu, Isya. Ade-ade je kan kau ni. Okay, aku chao dulu. See you this weekend.

In sha Allah. Nanti aku jemput kau.” 


Pabila kelibat bayang Syafi hilang dari pandangannya, Alisya terus menyimpan coklat tersebut di dalam balang yang terletak elok di dalam laci mejanya. Mengikut kebiasaannya, Alisya akan ke pasaraya ketika hujung minggu untuk membeli barang dapur termasuk coklat kegemarannya untuk dijadikan stok pengalas perut apabila ketiadaan makanan. Selalunya sekiranya Syafi tidak menemaninya, Alisya akan ke pasaraya bersendirian kerana dia lebih suka bersendirian. Dia lebih suka melihat gelagat orang ramai yang kadang-kala ada juga yang berjaya mencuit hatinya. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...