Pages

Friday, March 1, 2013

Chocolatae Lover 5



BAB 5
Bunyi kicauan burung di pagi minggu mengejutkan Alisya dari tidurnya. Jam di meja katilnya menunjukkan pukul 5:15 pagi. Dia terus bangun menuju ke bilik air untuk membersihkan diri dan seterusnya mengerjakan solat subuh. Dia menyelak langsir biru laut yang menghiasi kamar tidurnya setelah selessai mengemas biliknya untuk membenarkan cahaya mentari menjenguk masuk ke biliknya. Kesegaran udara di pagi hari itu benar-benar membuatkan jiwanya menjadi tenang. Segala masalah di tempat kerja telah dapat dilupakan olehnya.
Ketika dia turun ke dapur, dia melihat Mak Miah sedang menyiapkan sarapan. Alisya kagum melihat kecekapan Mak Miah memasak walaupun umurnya telah mencecah 40-an.

“Assalamu’alaikum Mak Miah. Sedapnya bau. Mak Miah masak apa tu?” Alisya menyapa dengan sopannya.

“Wa’alaikumussalam.. Mak Miah tengah tumis lada nak buat sambal udang kesukaan Alisya la ni. Nanti bolehlah Alisya makan dengan nasi lemak,” jawab Mak Miah sambil tangannya lincah membersih udang.

Walaupun Mak Miah tidak membenarkan Alisya menolong, Alisya tetap menolong Mak Miah dengan alasan dia hendak belajar memasak. Dengan alasan yang sebegitu, Mak Miah tidak dapat menghalangnya lagi. Mak Miah menbiarkan sahaja majikannya menolongnya jikalau itu akan menggembirakan hati majikannya. Sesudah selesai menyiapkan sarapan tersebut, mereka terus menghidang dan menikmati sarapan tersebut sambil berbual panjang. Alisya suka sangat bercerita dengan Mak Miah kerana Mak Miah selalu memberikannya nasihat yang amat berguna sekali terutamanya dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Mereka berjalan beriringan menuju ke ruang tamu apabila mereka apabila telah selesai menikmati sarapan.

“Mak Miah, tengah hari nanti Isya nak keluar dengan kawan Isya sekejap. Mak Miah nak pesan apa-apa tak?” tanya Isya sambil memicit-micit bahu Mak Miah yang sedang duduk di sebelahnya.

“Mak Miah rasa semua barang keperluan makanan masih mencukupi lagi untuk bulan ni. Hah, kawan Isya tu lelaki ke perempuan?” tanya Mak Miah kepada Alisya yang juga merupakan anak kepada seorang ahli perniagaan yang terkenal di negeri tersebut.

“Ala, Mak Miah ni. Macam la Mak Miah tak kenal Isya lagi. Lelaki-lelaki ni, tak main la. Isya keluar dengan kawan perempuan la. Nanti Isya kenalkan dia dengan Mak Miah ye,” balas Isya sambil mencuit pipi Mak Miah.

“Betul ke ni Isya? Boleh percaya ke ni?” giat Mak Miah sambil tersenyum meleret.

“Mak Miah ni, walaupun Isya tak tinggal dengan keluarga Isya, Isya tetap tak lupakan segala hukum-hakam Islam. Mak Miah tak payah risau sangat ye. Lagipun, Mak Miah kan dah tahu yang Isya ni tak suka dekat kaum adam tu. Menyusahkan dan hipokrit,” balas Alisya dengan suara yang sedikit ditekankan sebagai tanda dia masih berpegang kepada salah satu prinsip hidupnya.

Mak Miah hanya menggelengkan kepalanya pabila mendengar kata-kata Alisya. “Kamu ni Isya, Mak Miah pun hairan. Kenapalah kamu benci sangat dekat orang lelaki ni. Walau apapun, Mak Miah tetap doakan agar suatu hari nanti hati Isya akan terbuka juga untuk menerima lelaki dalam hidup Isya.”

Mendengar sahaja kata-kata Mak Miah itu, Alisya ketawa besar. “Hahaha. Mustahil la Mak Miah. Sejak dulu lagi, ramai lelaki yang Isya jumpa lebih mementingkan harta, pangkat dan paras rupa. Tak pernah Isya jumpa lelaki yang ikhlas terima kita seadanya. Boleh dikatakan dalam seribu tu, nak cari seorang pun belum tentu jumpa. Apapun, Isya bersyukur sangat dengan kehidupan Isya sekarang. Bebas sebebasnya kerana tak dikongkong oleh sesiapa pun. Hahaha.”

“Kamu ni Isya, banyak jer jawabnya. Sepatutnya Isya minta jer jadi lawyer, tak payah jadi doktor. Ish...Ish...Ish... layan kamu ni, nanti tak habis kerja Mak Miah. Mak Miah nak pergi basuh kain kejap. Kamu pergi tengok Yamada dan Yamato tu, diorang tak sarapan lagi tu,” kata Mak Miah kepada Alisya sebelum menghilang diri di sebalik dinding di ruang tamu itu.

Sebaik sahaja mendengar nama tersebut, Alisya terus melompat bangun dan berlari keluar. Dia mencapai makanan yang diletakkan di atas rak untuk diberikan kepada haiwan peliharaannya. Yamada dan Yamato adalah sejenis ikan tilapia yang dipelihara di dalam kolam yang terletak di hadapan rumahnya. Alisya menaburkan sedikit makanan tersebut ke dalam kolam sebelum mencabut rumput-rumput yang tumbuh meliar di dalam pasu bunganya.

“Alhamdulillah, siap juga akhirnya. Cantik gak taman ni, secantik tuannya. Hahaha,” Alisya tertawa sedikit.


Alisya berbaring di atas bangku simen yang diukiri dengan motif bunga-bungaan. Tembok besar yang tinggi mengelilingi bango tersebut menghalang orang luar daripada dapat melihat orang yang berada di dalam kawasan tersebut. Struktur bangunan tersebut membuatkan Alisya boleh keluar ke halaman depan tanpa diketahui dan dilihat oleh orang luar. Suasana pagi yang redup disertakan pula dengan angin yang sepoi-sepoi bahasa membuatkan mata Alisya kembali layu. Sekawan burung terbang di awanan mencari rezeki di bumi Allah ini. Suasana tersebut telah mengulit Alisya supaya kembali ke alam mimpi. Pandangannya semakin kabur dan akhirnya dia terlelap juga.

***************************************************************

Mak Miah menghela nafas yang panjang setelah sepagi dia mengemas rumah tersebut yang juga merupakan tempat tinggalnya sejak 10 tahun yang lalu. Fikirannya kembali mengimbau ketika saat pertama kali dia berjumpa dengan majikannya, Alisya. Pada ketika itu, dia sedang bekerja di tempat kerjanya. Alisya terjumpa dengannya ketika dia sedang mengemop lantai di ruang legar syarikat tersebut. Mungkin kerana tidak bersarapan lagi, kepalanya terasa berat dan dia melihat seperti semua benda di sekelilingnya mengelilinginya dengan lajunya. Mak Miah tidak dapat mengimbangi badannya lalu jatuh ke belakang. Belum sempat dia terjatuh, tiba-tiba sepasang tangan menahan dan memegangnya dari belakang. Satu suara bertanya kepadanya dari arah belakang.

“Mak cik tak apa-apa ke? Kalau mak cik penat, mak cik rehat la dulu. Nanti dah sihat semula, barulah mak cik sambung balik ye,” kata gadis yang menyelamatkannya sebentar tadi sambil memimpinnya duduk di sebuah bangku yang telah disediakan di situ.

“Tak mengapalah, sekejap lagi ok la ni. Terima kasih bebanyak sebab tolong mak cik. Kalau  tak, mesti mak cik dah jatuh tadi,” balas Mak Miah dengan nada yang perlahan. Pening di kepalanya semakin berkurangan.

Gadis itu mengajak dan memimpin Mak Miah ke sebuah bilik dan mempelawanya berbaring dan berehat di atas sofa yang ada disitu. Pada mulanya Mak Miah enggan berehat di situ kerana belum menghabiskan kerjanya tetapi oleh kerana dipujuk berulang kali oleh gadis tersebut akhirnya Mak Miah akur juga dengan pujukan gadis itu.

“Mak cik rehat dulu kat sini ye. Kejap lagi bila mak cik dah sihat sikit nanti, mak cik boleh balik rumah. Saya bagi mak cik cuti hari ni,” gadis itu berkata kepadanya sebelum melangkah keluar dari bilik tersebut. Mak Miah hanya menghantar gadis itu dengan pandangan matanya yang sayu. Betapa mulianya hati gadis itu.

Dua minggu selepas kejadian tesebut, mungkin kerana takdir Allah dan berkat doanya, dia bertemu sekali lagi dengan gadis itu ketika gadis itu sedang menunggu di kaunter pertanyaan. Mak Miah terus menyapa gadis itu dengan harapan gadis itu masih mengingati dirinya.

Assalamu’alalaikum, Cik,” sapa Mak Miah dengan perlahan kerana takut tersilap orang.

Wa’alaikumussalam wbt.. Eh, makcik! Makcik dah sihat?,” tanya Alisya sambil bersalaman dengan Mak Miah.

Gadis itu mempelawanya duduk di sebelahnya. Mak Miah berterima kasih kepada gadis itu kerana telah menyelamatkannya ketika dia hampir pitam.

“Ala, pertolongan kecil saja tu. Saya membantu sesama manusia lebih-lebih lagi mereka yang berada dalam kesusahan,” balas gadis itu dengan lembut.

Gadis itu terus menyambung ayatnya. “Erm... mak cik jangan panggil saya dengan gelaran ‘cik’ tu. Nama saya Alisya Soraya, tp mak cik panggil saya Alisya jer”.

“Mak cik berterima kasih bebanyak dekat Ali... Ali... Ali... aduh... apa nama cik tadi? Maaflah, mak cik ni susah sikit nak sebut nama tu, berbelit lidah mak cik ni ha,” balas Mak Miah sambil tersenyum sedikit.

“Mak cik ni ade ke patut Mak cik panggil saya Ali.. Huhu...,” balas Alisya dengan nada sedih yang dibuat-buat kerana mahu menagih simpati Mak cik dihadapannya.

“Alaa, Alisya ni, mak cik bergurau  je la. Hahaha. Tak kan Alisya merajuk dengan mak cik kot.

Mak Miah berasa amat bersyukur kerana gadis itu masih lagi mengingati dirinya. Mak Miah memperkenalkan dirinya kepada Alisya. Mak Miah berbual panjang bersama Alisya. Dia menganggap Alisya seolah-olah seperti anaknya. Dia berasa amat gembira ketika berbual-bual dengan gadis itu. Mereka saling bertukar cerita. Sesekali kawasan tersebut dipecah oleh gelak tawa Alisya yang menghidupkan suasana sepi di pagi hari. Seorang lelaki berjalan dengan langkah yang mantap ke arah mereka.

“Anak papa buat apa kat sini?” tanya lelaki tersebut yang juga merupakan presiden syarikat tersebut.

“Isya datang nak jenguk papa la ni. Tak boleh ke?”

Ish.. Siapa kata tak boleh. Syarikat ni kan akan jadi syarikat Isya juga.”

Alisya hanya menggelengkan kepalanya tanda tidak bersetuju dengan penyataan ayahnya itu. Alisya mahu meneruskan kariernya sebagai doktor. Itulah cita-citanya sejak kecil lagi.

“Papa, kenalkan nie mak cik yang Isya cakap hari tu. Nama dia Mak Miah.”

“Owh.. Papa dah ingat. Mak cik yang Alisya ceritakan dekat papa hari tu.”

“Assalamu’alaikum Datuk. Maafkan saya Datuk sebab hari tu saya dah menyusahkan anak Datuk,” ujar Mak Miah perlahan memohon maaf.

Ish.. Mana ada menyusahkan.. Benda kecil jer semua ni,” balas majikannya itu dengan senyuman yang terukir diwajahnya.

*****************************************************************

“KRINGG... KRINGG... KRINGG!”

Lamunan Mak Miah terputus dek bunyi deringan telefon yang nyaring membingitkan pendengarannya. Dia lantas bangun dan menjawab panggilan tersebut.

“Hello.. Yee.. Betul.. Ini rumah dia.. APA?????

1 comment:

  1. sakurai syahida anda telah membuatkan sy tertanya2 apa kan jd selepas ini....cpt up n3 terbaru ye..best,suka jln crte nye..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...