Pages

Tuesday, February 8, 2011

Chocolatae Lover 4

BAB 4


Doktor Alisya berjalan ke arah wad kelas pertama tersebut dengan hati yang gembira kerana pesakit tersebut telah dibenarkan pulang ke rumahnya. “Alhamdulillah, balik juga pak cik tua tu,” getus hati Alisya. Alisya mengetuk pintu tersebut dan melangkah masuk. Dia berjalan menuju ke arah pesakit tersebut seraya berkata kepada pesakit tersebut dengan nada yang tegas.

Assalamu’alaikum Encik. Encik dah boleh pulang hari ini. Pastikan Encik makan ubat mengikut kadar yang telah ditetapkan dan kurangkan makanan yang boleh membahayakan kesihatan Encik."

“Terima kasih doktor. Saya mungkin akan rindu dekat doktor nanti sebab tak de orang lain yang saya boleh kacau melainkan doktor jer... hahaha.. Doktor tak sedih ke nak berpisah dengan saya yang handsome nie?”

Alisya menjawab dengan tenang, “Saya rasa saya tak akan sedih, sebab ramai lagi pesakit yang perlu saya rawati. So, tak sempat la nak terasa rindu tu,” balas Alisya dengan muka selamba.

Alisya tersenyum kemenangan apabila dia melihat air muka pesakitnya itu berubah. Dia amat seronok sekali apabila dapat membalas balik kata-kata pesakitnya itu yang selama ini sering menyakiti hatinya. Dengan ketiadaan pesakitnya itu, dia akan dapat meneruskan kehidupannya tanpa perlu bersabar lagi dengan segala kerenah pesakitnya itu. Kerenah pesakitnya itu amat menyakitkan hatinya kerana dia seolah-olah seperti anak patung yang sering kali dipermainkankan dan diperolokkan dengan sewenang-wenangnya.

“Doktor, sebelum saya balik, saya ada sedikit hadiah untuk doktor sebab sabar dengan kerenah saya dan sanggup merawat saya walaupun saya berkasar dengan doktor. Saya minta maaf sebab selalu buat doktor marah. Saya janji tak buat lagi. Tapi pada masa akan datang, belum tentu lagi la doktor. Hahaha. Nah, ambik la. Ikhlas dari saya, Fariz alias budak kacak. Hehehe…”

Belum sempat Alisya membalas kata-kata tersebut, tiba-tiba pintu dikuak dari luar. Semua ahli keluarga Fariz telah sampai untuk menyambutnya. Mereka kelihatan elegan dengan pakaian berjenama yang mahal. Memang tidak dinafikan lagi pesakitnya itu datang dari golongan yang berada. Alisya sememangnya tidak berasa selesa dengan golongan yang berada kerana dia masih ingat lagi ketika dia dimaki hamun oleh seorang datin kerana bersahabat dengan anaknya yang dikatakan berlainan darjat. Ketika Alisya di universtinya dia mengenalkan dirinya sebagai seorang anak pegawai kerajaan sahaja. Hanya sahabatnya, Syafi sahajalah yang mengetahui bahawa dia sebenarnya seorang anak ahli korporat yang telah mendapat pangkat ‘Datuk’. Tiba-tiba muncul seorang gadis lalu meluru ke arah Fariz dan memeluknya.

“Hi Fariz, akak tengok kamu makin cerah la sekarang ni. Iz nampak handsome la,” sapa Raja Farisya lembut sambil mengusap kepala adiknya, Fariz.

“Mana tak cerahnya akak, Iz asyik berkurung dalam bilik ni jer. Tapi memang Iz ni handsome, tak dapat nak dinafikan lagi kan. Haha,” Fariz ketawa senang.

Alisya tidak mahu menganggu kegembiraan mereka lantas memohon diri untuk ke biliknya. Dia bersalaman dengan keluarga pesakitnya itu sebagai tanda terima kasih kepada mereka kerana menggunakan perkhidmatan doktor di hospital tersebut. Ketika Alisya bersalaman dengan mereka, tiba-tiba dia dipeluk oleh seorang perempuan yang kelihatan anggun. Perempuan itu memegang kedua belah tangan Alisya lantas berkata kepada Alisya.

“Terima kasih banyak doktor kerana sanggup merawat dan melayan anak saya ni. Mak cik tahu, anak mak cik mesti sudah banyak menyusahkan doktor selama ini. Mak cik minta maaf bagi pihak dia ye.”

“Tidak mengapa Puan, itukan sudah menjadi tugas saya sebagai seorang doktor dan saya harus memikul amanah yang telah diberikan kepada saya,” balas Doktor Alisya dengan senyuman yang terukir indah di bibirnya.

“Senang-senang nanti datang la rumah mak cik. Mak cik teringin hendak bercerita dengan doktor. Ini alamat rumah mak cik,” kata Raja Sarah sambil menghulurkan sekeping kertas yang tertera alamat rumahnya kepada Alisya.

“Terima kasih Puan. Insya-Allah kalau ada kelapangan saya akan ke rumah Puan,” balas Doktor Alisya sesopan yang boleh.

Tiba-tiba kedengaran satu suara menyampuk perbualan mereka berdua. Mereka berdua lantas berpaling ke arah suara tersebut.

“Kalau ‘Insya-Allah’ tu, maksudnya 99% dia akan datang rumah kita, mama. Wah, tak sabarnya nak tunggu kedatangan doktor ke rumah kami,” kata Fariz sambil mengenyit matanya ke arah Doktor Alisya.

Alisya hanya berdiam diri dan buat tidak tahu sahaja seolah-olah dia tidak mendengar apa yang dikatakan oleh pesakitnya itu. Kalau hendak diikutkan hatinya, mahu sahaja dia membalas balik kata-kata tersebut, tetapi dia tidak mempunyai kekuatan untuk membalasnya di hadapan ahli keluarga pesakitnya itu. Dia terpaksa membatalkan hasrat murninya itu. Dia hanya tersenyum kepada mereka sambil mengangguk lantas terus mengorak langkah keluar dari bilik tersebut untuk ke biliknya.

************************************************************************************************************


Sebaik sahaja kelibat Doktor Alisya hilang di sebalik pintu wad tersebut, tiba-tiba kakak Fariz, Raja Farisya mengusiknya.

“Aish… sakit-sakit pun sempat lagi nak tackle doktor kat sini ye. Hahaha.”


“Haha. Mana ada la. Iz bukan nak tackle dia pun. Iz boring, tak tahu hendak buat apa, so Iz mengusik la dia. Lagipun Iz dah serik nak bercinta lagi,” balas Iz dengan nada yang dibuat-buat gembira.


“Tapi, apa salahnya, Iz pun dah lama hidup bujang sejak putus hubungan dengan ‘minah karat’ tu,” kata Farisya sambil memasukkan baju adiknya ke dalam beg pakaian.


“Hah! Kakak panggil dia apa tadi? Minah karat? Dia ada berapa karat? Macam berlian la pulak.. Hahaha..,” Fariz terus menghamburkan gelak tawanya sebaik sahaja mendengar kata-kata kakaknya itu.


“Hish! Kamu ni, ke situ pulak. Kamu tak tahu ke, sebab apa akak panggil dia ‘minah karat’? Iz… Iz… kekasih sendiri pun kamu boleh tak tahu. Kamu tak perasan ke, dia warnakan rambut dia tu, dah macam warna besi yang dah berkarat. Hahaha. Tu pasal akak panggil dia ‘minah karat’,” balas Farisya selamba.


Fariz terus ketawa terbahak-bahak. Ibu bapa mereka hanya tersenyum sambil menggelengkan kepala melihatkan kerenah anak-anak mereka yang berperangai kebudak-budakkan. Jauh disudut hati, mereka gembira melihat anak-anak mereka bahagia dan berbaik-baik dan bermesra sesama adik-beradik. Keharmonian dalam sesebuah rumah tangga adalah impian bagi setiap pasangan suami isteri. Begitu juga bagi Raja Azman dan isterinya Raja Sarah.


“Ha… sudah la tu, Isya, Iz. Cepat kemas barang tu. Kita dah nak balik rumah ni. Tu pun kalau kamu nak balik la. Tapi, kalau kamu tak nak balik, nanti mama boleh bagi tau dekat doktor suruh kamu duduk dekat wad ni lagi sebulan. Kamu nak ke?” tanya Raja Sarah kepada anaknya Fariz.


“Waaa… Iz tak nak. Ok.. ok.. Iz dah nak habis kemas la ni. Boring betul tinggal kat hospital ni lama-lama. Cukup bulan, Iz boleh dapat penyakit baru tau, kalau tinggal kat sini lama-lama,” balas anaknya sambil mengangkat beg pakaiannya.


Mereka terus berjalan meninggalkan bilik tersebut. Bapa Fariz, Raja Azman berjalan menuju ke ‘parking lot’ untuk mengambil keretanya. Walaupun dia seorang ahli perniaggan yang terkenal, dia lebih suka memandu keretanya sendiri daripada mengupah pemandu peribadi.


**********
Sebaik sahaja tiba di rumah, Fariz terus berlari menuju ke hujung halaman rumahnya untuk melihat satu-satunya kawannya iaitu Yuya. Setiap kali dia balik dari kerja dia akan berjumpa dengan Yuya dan bersembang dengannya. Setiap hujung minggu, dia akan membersihkan tempat tinggal Yuya. Dia sering bercerita dengan Yuya tentang apa yang berlaku sepanjang hari, tetapi sayangnya Yuya tidak dapat membalas segala kata-katanya. Hanya renungan mata Yuya sahaja yang membalas kata-kata Fariz.

“Yuya, apa khabar? Comelnye Yuya sekarang ni. Rindunya dekat Yuya. Iz minta maaf sebab tak jenguk Yuya. Iz kena tahan dekat wad sebab Iz terlibat dalam kemalangan. Iz nak buat ‘miss call’ dekat Yuya, tapi takut Yuya tak boleh nak jawab pulak. Iz nak hantar ‘message’ pun tak boleh sebab Yuya tak belajar ABC lagi. Nanti Yuya tak boleh nak baca pulak. Apapun, lain kali kita cerita lagi ye, Yuya. Iz nak masuk rumah, nak mandi dulu. Bye.. bye.. Yuya,” Fariz berkata kepada Yuya sambil tersenyum manis kepadanya.


Faris melambai-lambai kearah Yuya, sebelum melangkah masuk ke rumahnya. Sebelum kakinya sempat melangkah satu anak tangga, tiba-tiba dia ditegur dari belakang. Dia terus mengusap dadanya sambil melepaskan satu hembusan nafas yang panjang. Dia terus berpaling ke belakang. Kelihatan kakaknya, Farisya melambai-lambai kearahnya dari ruang tamu.


“Kamu ni Iz, dengan Yuya pun kamu menjadi ye. Yuya tu ikan jer la. Haha. Nanti lepas kamu mandi, kamu turun tau. Jangan buat lupa plak,” kata Farisya kepada Fariz.


“Kawan dengan Yuya best tau. Dia tak pernah sakitkan hati Iz. Dia sanggup dengar cerita Iz setiap hari. Dia tak pernah pun tunjukkan muka bosan dia. Tu pasal Iz sayang sangat dekat Yuya. Haha. Ala.. akak ni, dengan Yuya pun akak boleh cemburu. Nanti Iz ajak kakak sembang dengan dia ye. Dia pun teringin nak jumpa dan sembang dengan akak. Hahaha,” balas Fariz sambil tergelak besar kerana dapat mengenakan kakaknya.


Fariz terus naik ke biliknya untuk mandi. Suasana di biliknya kelihatan amat menyenangkan kerana warna biru laut dan biru langit dijadikan tema warna biliknya. Ketenangan di biliknya menyebabkan dia lebih suka menghabiskan masanya di dalam biliknya. Ketenangan itulah yang telah menimbulkan ilham dan mencurahkan banyak idea yang bernas kepadanya ketika dia berada dalam kebuntuan. Segala tekanan perasaan yang dihadapinya juga dapat dikurangkan.


Selepas selesai mandi dia terus berbaring di atas katilnya. Badannya terasa sangat segar. Kelopak matanya tertutup dengan perlahan. Akhirnya, dia tertidur juga walaupun pada awalnya dia tidak mahu tidur. Mungkin kerana dia dapat menikmati keempukkan katilnya menyebabkan dia tertidur. Memang tidak dinafikan lagi, katil yang disediakan di hospital itu tidak seempuk katilnya yang bersaiz King ni.


Tiba-tiba pintu dibuka dari luar. Kelihatan satu wajah yang muncul di sebalik pintu tersebut.


“Laa… dia tidur plak dah.. mungkin Iz letih kut. Hmm… takpe la, kau tidur jer la,” kata Farisya perlahan sambil menyelimutkan adiknya.


Suasana bilik yang berhawa dingin itu dibiarkan sepi. Fariz kelihatan tidur dengan nyenyaknya. Wajahnya kelihatan comel ketika sedang tidur. Kelihatan seperti seorang bayi yang sedang tidur. Memiliki wajah yang comel itulah yang menyebabkan dia sering menjadi tarikan orang awam ketika dia keluar membeli belah atau pergi makan angin.

4 comments:

  1. nk bce agy.. very intrested stOry.. plzz smbung ngn scpat yew k.. thanks

    ReplyDelete
  2. best! ayat pun bagus2, xde yg x senonoh mcm novel yg laen. nk bace lagiii...sambung buleh tak?

    ReplyDelete
  3. sy rase mesti last2 nanti, alisya kawin dgn fariz, right? hahaha...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...